Rustbeskyttelse

VIGTIGT FOR DIG OG DIN BIL

Rustbeskyttelse

Er der forskel på rustbehandlings produkter?

I dag er der nok ret begrænset forskel på rustbeskyttelses produkter. Når det er sagt er det vigtigt at den beskyttelse som bilen måtte have fået tidligere, ikke modarbejder behandlingen. Det vil ikke ske med de mest kendte mærker og anses som regel ikke for at være et problem.

Det er udførelsen der er det vigtigste.
Og det er også her man ser de største fejl og mangler. Går det for hurtigt og måske lidt for billigt købt, bliver arbejdet ikke udført korrekt.
Din bil vil hurtigt begynde at modtage fugt i alt ubeskyttet metal og så starter rusten. Det handler om at være meget grundig, at have alle sprøjteskemaer, det rigtige udstyr og ikke mindst sørge for at bilen både er godt rengjort og tør før behandlingen.

Skal El -og hybridbiler rustbehandles?

I en El- og hybridbil, er karosseriet, hjulførende dele, bremserør og undervognsdele lige så udsatte som i alle andre biler. De bør beskyttes på samme vis med en grundig undervognsbehandling. Sprøjtningen er lidt anderledes, fordi der skal tages hensyn til strømførende kabler som ikke må behandles. Dette er pga. sikkerhedsmessige hensyn ved fejl på bilen. Du skal derfor sikre dig at gå til en fagperson, som er uddannet i at sprøjte El- Hybridbiler.Jeg har været og er på kursus i at sprøjte el-hybridbiler.

I dag er der nok ret begrænset forskel på rustbeskyttelses produkter. Jeg bruger Corol som er lavet hos LHG gruppen.Det er en olie voks produkt som er gennem testet og været i salt tåge, så den kan klare det danske fugtige vejr og saltet  på vejene.

Den kan arbejde sammen med Pava Textyl Suvo Dinitrol Magasol mm og der er ingen risiko for at din rustgaranti bortfalder selv om din mekaniker siger andet.

Hvor ofte skal man undervognsbehandle sin bil?

Med en undervognsbehandling bør du få tjekket din bil hvert 2-3 år. Der er nogle som mener det skal gøres hvert år, men er behandlingen lavet korrekt, er dette ikke nødvendigt. Med en 3 lags behandling er du godt kørende i flere år.

Er det nødvendigt med undervognsbehandling af helt nye biler?

Ja det er en god idé at få din bil undervognsbehandlet, når den er fabriksny. Langt de fleste nye biler er ikke beskyttet, til at skulle køre i det danske klima. Jeg har set flere nye, 1-2 årige biler, hvor rusten var startet. Bliver der ikke taget hånd om det, vil din bil ruste hurtigt og dermed miste sin værdi. Det er specielt nogle af de nye små og “billige” biler der er udsat. Har du købt en bil indenfor de sidste år, så kom forbi og få tjekket undervognen for begyndende rust.

Hvad består rustbeskyttelse af?

Rustbeskyttelse består af olier, voks og opløsningsmidler. Efter to – tre år vil en del af beskyttelsen være fordampet eller slidt ned og bør derfor genbehandles.
Man bør som privatmand ikke begynde at rustbeskytte selv, da det kræver specialudstyr, lukket dragt og maske for ikke at indånde skadelige stoffer. Det skal gøres af professionelle der både har specielle kabiner med udsugning og uddannelse i processen.

Hvor lang tid tager en rustbehandling?

Det tager to dage at lave en grundig og holdbar rustbeskyttelse på din bil.
Bilen skal være ordentligt rengjort og tør før selve behandlingen kan starte. Efter vask kommer bilen i tørrekabine, så den er helt tør. Det er bla. derfor det tager to dage at rustbeskytte. Når behandlingen er påført bilen, er det ikke godt af og komme ud i regnen eller dårligt vejr, samme dag som behandlingen er lavet. Behandlingen skal sætte sig og overfladetørre før den udsættes for regn, skidt og værst af alt salt.
Du skal derfor afsætte 2 dage. Kan du ikke undvære en bil, kan jeg hjælpe med en kundebil.

Tips & Tricks

Steen kan klare det!

Med tips & tricks fra Steen viser jeg dig hvordan han løser alverdens udfordringer med din bil. Det kan bl.a. være:

– Kabinerens
– Asfalt på bilen
– Sæderens
– Lakreparationer

Er du nysgerrig på hvad Steen kan? Så send en mail til mig i dag på mail@steenrust.dk eller se hvilke tricks jeg har oppe i ærmet.

1. dag renses bunden

Om sommeren renses skidt og jord af bunden med voldsomt tryk luft og om vinteren bliver den renset med vand for at få salt, skidt og jord af bunden. Det samme sker med hjulkasserne. Bilen kommer herefter i varmekabine hvis den er våd, så bilen bliver helt tør. Jeg går meget op i at, bilen er helt tør inden jeg begynder en undervognsbehandling.

Hjule og inderskærme afmonteres/løsnes behov

Der sprøjtes med lys behandling rundt i hjulkasserne. Ved forskærme bruger jeg også lysbehandling for at undgå dit motorrum ikke bliver sort under en undervognsbehandling. Den mørke behandling gives i bunden af skærmene, hvor der kommer meget jord og skidt. Efter grundig behandling monteres inderskærmene igen.

Med en lang lanse sprøjtes hulrummene i dørene. Dette sker oftest gennem bilens propper og ledningsgennemføringer.
For at komme ind over bagskærmene afmonteres baglygter og beklædning. Derefter løsnes bagklappen så der kan sprøjtes. På flere steder løsnes plastbeklædning for at komme ind i hulrum.

Jeg bore ikke i bilerne for det må man ikke for importørerne og del bil mærker må man kun sprøjte i bunden af dørene.

Bundplader og plader under motoren løsnes / afmonteres

Bunden får en tynd lysbehandling som trækker ind i alle sprækkede revner. Herefter udføres en mørk behandling som er meget slidstærk. Til sidst gives et slidlag til alle udsatte steder, langs panelerne, bund mellem hjulene og hjulkasser hvis der ikke er inder skærme i.
Alle vanger og panelkasser bliver sprøjtet med lange lanser som fordeler behandlingen i et tyndt lag.
Så monteres alle pladerne igen med op til 230 clips, skruer og bolte. Hjule og fælge rengøres.

2. dag har bilen stået og dryppet natten over

Behandlingen hærdet så meget op at den kan klare at blive vasket. Så monteres baglygterne, bagbeklædningen og afmonterede dele igen. A stolpe fordøre, B stolpe bagdøre og C stolper bliver aftørret for evt. overskydende behandlingsvæske. Behandlingsstøv fjernes med special middel fra lakken og bilen håndvaskes med svamp. Der skylles af med vand uden kalk og salt. På den 3. dag kan bilen køre i regnvejr, da behandlingen er hærdet op og kan modstå vind og vejr. Jeg kan ikke anbefale at få lavet en rustbeskyttelse på under to dage, eftersom det ikke vil blive grundigt og behandlingen kan tage skade af at komme ud i det danske vejr før den er overflade hærdet.
Inden bilen køres af liften løfter jeg alle biler op igen og kontrollere bilens bund om der skulle være en “helligdag” og at alle bilen kanter og hjørner er sprøjtet korrekt.

Få bilerne stikprøve kontrolleret ved FDM.

Bestil tid til undervognsbehandling

For at få den bedste effekt, anbefales det at få bilen undervognsbehandlet cirka hvert tredje år. Hvis du står og mangler en god pris på undervognsbehandling i Ribe og omegn, så tøv ikke med at tage et smut forbi mit værksted.
Fang mig på telefon 21 76 44 44 eller email mail@steenrust.dk, for en uforpligtende snak. Du kan også udfylde kontaktformularen, så vender jeg tilbage til dig snarest muligt
Der er 15% rabat på online booking

 

Er der altid en kundebil til rådighed?

Ja, jeg har altid en kundebil du kan booke i medens din bil bliver undervognsbehandlet.

Kan man undervognsbehandle en gammel bil?

Ja det kan stort set altid betale sig at få undervognsbehandlet en gammel bil, også selvom den ikke har været behandlet tidligere. Det bedste er dog altid at få bilen behandlet inden, den kører ud på de danske veje. Står det slemt til med rustangreb, kan vi i visse tilfælde give en ruststopper behandling før selve behandlingen. Vi kan ikke give garanti for at en gammel bil ikke fortsat ruster men behandlingen vil oftes give en længere levetid for bilen.

Hvor længe holder en behandling?

Et fingerpeg er 2 år, men det er individuelt for bilmærker og model. Hos mig har vi forskellige garantiordninger. Kom forbi og få en snak om, hvad der vil være bedst for dig og din bil.